تنها یک کتاب برای یادگیری زبان انگلیسی و دیگر هیچ

یادگیری زبان انگلیسی

همیشه در بین زبان آموزان این دغدغه وجود داشته. که یک منبع مشخص برای یادگیری داشته باشن. و با گذاشتن تمرکز خود روی آن کتاب بتوانند نیاز های خود را برطرف کنند. ما در این جا می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم. که آیا با خواندن تنها یک کتاب میتوانیم به زبان انگلیسی مسلط شویم یا خیر؟ البته برای دریافت اطلاعات و یادگیری دیگر زبانهای خارجی می تونید به دپارتمانهایی همچون آموزش زبان ترکی و… رجوع کنید. پس بریم سراغ یادگیری زبان انگلیسی.

 

یادگیری زبان انگلیسی با تمرکز بر مهارتها

همانطور که میدانیم تمامی زبان های جهان دارای ابعاد مختلفی هستن. که به هنگام یادگیری آن زبان ها باید مورد بررسی، مطالعه و تمرین قرار بگیرند. زبان انگلیسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. و زبان آموزان باید توجه داشته باشن که در کنار ۴ مهارت اصلی زبان یعنی گفتار، شنیدار، نوشتار و خواندن (speaking, listening, writing and reading). ریز مهارت هایی نظیر تلفظ، قواعد دستوری و….  (grammar, pronunciation …). را نیز باید مورد توجه قرار دهند،. حال این سوال ایجاد میشود کدام کتاب آموزشی تمامی این ابعاد رو در تمامی سطوح یعنی از شروع یادگیری تا رسیدن به مرحله استفاده زبان مانند یک فرد بومی را در یک جلد در بر میگیرد؟

اگر بخواهیم باهم روراست باشیم و صادقانه صحبت کنیم. باید بگیم که چنین چیزی امکان ندارد. یعنی نمیشود کتابی تمامی ابعاد یک زبان را از ابتدا تا مرحله ذکر شده در بگیرد. و از ابتدا تا انتها تنها ساختاری یکسان داشته باشد. اگر بر فرض محال چنین چیزی امکان پذیر بود.قطعا کتاب مذکور دارای هزاران صفحه بود که برای حملش ما نیاز به یک پیکان وانت داشتیم. چون بدن توان جابجایی اون کتاب رو نداره یا حداقل بدن من این توان را ندارد حال توان شما رو نمیدانم.

خب پس تکلیف زبان آموزان برای یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

زبان آموزان باید این را در نظر داشته باشن که برای یادگیری زبان راه میانبری وجود ندارد. و باید در طی این مسیر عرق های فراوان بریزند تا شیرینی رسیدن به مقصد را لمس کنند. بسنده کردن به یک منبع اساسا کاری اشتباه است. چه بسا که ما برای یادگیری زبان مادری خود منابع متعدد و مختلفی رو مطالعه کردیم و در عین حال ابزار مختلفی به یادگیری ما کمک کردن،. ابزاری مانند فیلم ها، آهنگ ها، گفتگوهای مختلف در جایگاه های مختلف بی تاثیر نبودن.

این ابزار در یادگیری زبان انگلیسی نیز بسیار کاربردی هستند. و نکته مهم و طلایی دیگه ای که نباید ازش قافل بشیم حضور یک فرد متخصص و با دانش در طی مسیر قطعا نیاز است،. معلم ها نقش اساسی در یادگیری زبان دوم خواهند داشت و میتوانند سختی های این مسیر رو بسیار کم کنند. و مارا سریعتر به مقصد برسانند. (همین گوشه کنارا بزارید این نوید رو به شما بدم. که ما در فوناتیم برترین اساتید رو گرد هم آوردیم و برترین منابع رو جمع آوری کردیم. که با بروز ترین روش های آموزش شما رو سریعتر به هدفتون برسونیم فقط کافیه به قسمت کلاس های آنلاین ما یه سری بزنید).

 

انتخاب کتاب مناسب یادگیری

خب بزارید برگردیم سر اصل حرفمون که اصلا بخاطر اون ما این مطلب رو شروع کردیم به نوشتن. پس چای بدست مارو دنبال کنید که هنوز کار داریم و میخواهیم چیزای زیادی یادبگیریم در کنار هم.

در فرایند فراگیری زبان افراد در رده های سنی مختلفی اقدام به شروع یادگیری میکنند،. پس این سوال پیش میاد که آیا یک کودک باید همان کتابی که یک فرد ۳۰ سال  میخواند را بخواند؟ آیا معلم ها باید روشی که برای بزرگسالان در نظر میگیرند را در کلاس کودکان و نوجوانان نیز استفاده کنند؟ پاسخ به این سوالات بسیار ساده است و پاسخ قطعا منفی است. پس ما تا اینجا متوجه شدیم که استفاده از یک منبع عملا کاری نشدنی است. و بسته به سن، موقعیت و هدف افراد از یادگیری زبان انگلیسی منابع و روش های مختلفی برای فراگیری زبان وجود دارد.

خب حالا شاید بگید آقا چه اصراریه که ما کلاس بریم و معلم داشته باشیم … ما خودمون به یک سطحی از زبان رسیدیم و میخواهیم بقیه مسیر رو بصورت خودخوان ادامه بدیم یا اصلا میخواهیم در کنار کلاس زبان برای تمرین بیشتر منابع مختلفی رو بخونیم. باشه آقا ما که دعوا نداریم الان تو هر زمینه منابع برتر و قابل دسترس در ایران رو خدمتتون اعلام میکنم اما قبلش یه نکته ریز دیگه بگم و تمام.

منابع مناسب فراگیری زبان انگلیسی

منابعی که در ادامه معرفی میکنم برای یادگیری انگلیسی بصورت خودخوان، اکثرا در سطح های مختلفی در بازار عرضه شدن که نیاز شما قبل از تهیه کتاب از سطح زبان انگلیسی خودتون مطلع باشید و برای این کار نیاز هست که امتحان تعیین سطح بدین … اصلا نگران نباشید چرا که ما تو تیممون این کار رو رایگان انجام میدیم، فقط فقط باید بری تو سایت زمان تعیین سطحت رو تعیین کنی. خب دیگه جدی جدی بریم معرفی  کنیم و تمام.

GRAMMAR

۱) Grammar in use

۲) oxford grammar course

۳) English grammar digest

۴) grammarway

۵) communicate what you mean 

۶) understanding and using English grammar

Vocabulary

۱) oxford word skills

۲) vocabulary in use

۳) ۴۰۰۰ essential English words

۴) collocation in use

General English

۱) top notch series

۲) ۴ corners series

۳) headway series

۴) cutting Edge series

۵) summit series

۶) touch stone series

 

خب رفقا اینم از منابع شناخته شده و معروف بازار که انصافا هر کدوم ویژگی های قابل دفاع مختلفی دارن اما مهم ترین نکته این هست که ما به عنوان زبان آموز باید بتونیم با کتاب ارتباط برقرار کنیم یا به زبان دیگر کتاب برای ما جذاب باشه پس قبل از تهیه کتاب های معرفی شده قطعا اون هارو بررسی کنید. با این حال اگر سراغ ترجمه میرید در مراحل اولیه به یک تیم حرفه ای ترجمه زبان انگلیسی بپیوندید تا از تجربیاتشون استفاده کنی!

باآرزوی موفقیت

گرد آورنده : علیرضا شکوهی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان