آشنایی با آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی

آزمون تعیین سطح

تعیین سطح زبان انگلیسی در زمینه های مختلفی کاربرد دارد؛ از مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور گرفته تا تعیین سطح آموزشگاه ها و محکی برای میزان یادگیری، و انواع مختلفی هم دارد مثل تست های گوناگون آنلاین، نرم افزار ها، آزمون های کتبی و شفاهیِ آموزشگاه ها، موسسات و دانشگاه ها. در این مقاله هدفمون آشنایی با آزمون های تعیین سطح زبان انگلیسی مورد نیاز برای آن دسته از زبان آموزان و دانش آموزانی است که قصد تحصیل و شرکت در کلاس ها و آموزش های مراکز انگلیسی زبان را دارند.

دانش آموزانی که قصد کسب آموزش های بین المللی در سراسر دنیا به زبان انگلیسی را دارند باید مدرکی مبنی بر مهارت و سطح زبان انگلیسی خود ارائه دهند، این مهم تضمین میکند که آن ها مهارت های انگلیسی لازم را برای درک نوشتار دانشگاهی، تولید نوشته های علمی و برقراری ارتباط موثر با سرپرست خود دارند. پس چهار آزمون مورد قبول و تایید شده مهارت انگلیسی را بررسی میکنیم:

آزمون تعیین سطح

 

آزمون تافل (TOEFL)

آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی تافل یا همان آزمون زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی احتمالا شناخته شده ترین و رایج ترین آزمون برای تعیین سطح زبان انگلیسی است. تافل و آیلتس دو آزمونی هستند که معمولا در دانشگاه های آمریکا پذیرفته می شوند. این آزمون به صورت ویژه برای سنجش دانش انگلیسی مورد استفاده در محیط کالج یا دانشگاه طراحی شده است.

مدت برگزاری آزمون: چهار ساعت

شیوه های برگزاری: در حال حاظر به دو شیوه برگزار میشود؛ آزمون مبتنی بر اینترنت (IBT)، که به طور کامل از جمله بخش اسپیکینگ، بر روی رایانه انجام و ثبت میشود. شیوه دوم به صورت ارائه سوالات و پاسخ دهی بر روی برگه می باشد.

بخش های آزمون: درک مطلب، مهارت شنیداری، گفتاری و بیان نوشتاری. هربخش دارای ۳۰ نمره و در مجموع ۱۲۰ نمره که تا دو سال اعتبار دارد.

نمره مناسب: بسیاری از دانشگاه به نمرات بین ۹۰ تا ۱۰۰ نیاز دارند که معادل B2 در سطح مهارت های چارچوب مشترک اروپایی (CEF) است. برخی دانشگاه ها علاوه بر حداقل نمره کلی به حداقل نمره بخش های مورد نظر خود نیاز دارند.

هزینه این آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی: بسته به مکان برگزاری متفاوت است ولی به صورت میانگین حدود ۲۰۰ دلار آمریکا هزینه دارد.

 

آیلتس (IELTS)

آزمون آیلتس یا همان سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی به طور گسترده توسط دانشگاه ها و آموزشگاه ها در سراسر جهان برای تعیین سطح زبان انگلیسی مورد استفاده و شناخته شده است.

این آزمون دو نسخه دارد: نسخه آکادمیک و آموزش عمومی که دانشگاه ها به نسخه آکادمیک نیاز دارند و نسخه آموزش عمومی توسط برخی ارگان های دولتی برای مجوز ها کار و مهاجرت استفاده میشود.

مدت برگزاری آزمون: سه ساعت

شیوه برگزاری آزمون: برخلاف تافل، بخش مهارت گفتاری یا اسپیکینگ آیلتس به صورت حضوری با ممتحن انجام میشود. آیلتس دارای طراحی سوال متنوع تری برای تعیین سطح زبان انگلیسی است، مانند سوالات ترکیبی با چند گزینه ای، برچسب گذاری نمودارتطبیقی، پاسخ کوتاه و تکمیل جمله.

بخش های آزمون: مهارت گوش دادن(۴۰ دقیقه)، خواندن (۶۰ دقیقه)، نوشتن (۶۰ دقیقه) و صحبت کردن (۱۱-۱۴ دقیقه). نمره ای آزمون بین ۱ تا ۹ و دارای نمره نیمه (مانند ۵/۷ است). نتایج ظرف ۱۳ روز پس از انجام آزمون تحویل داده می شود و به مدت دو سال معتبر است.

نمره مناسب: بسیاری از دانشگاه ها به نمرات بین ۶-۷ نیاز دارند که معادل B2/C1 در سطوح مهارت CEF است.

هزینه این آزمون تعیین سطح: ۲۴۰ دلار آمریکا.

 

آزمون CAE

آزمون CAE یا همان گواهی زبان انگلیسی پیشرفته کمبریج آزمون دیگری برای تعیین سطح زبان انگلیسی است. امتحانات کمبریج به اندازه تافل یا آیلتس در سطح جهانی رایج نیست، با این حال اغلب برای پذیرش در دانشگاه های بریتانیا مورد نیاز است. گواهی زبان انگلیسی پیشرفته کمبریج (CAE) برای افرادی مناسب است که از مهارت انگلیسی خود مطمئن هستند. همانطور که از نام آن پیداست، CAE آزمونی پیشرفته است که به عنوان مدرک زبان انگلیسی سطح C1 معادل نمره (۷-۸ در آیلتس یا ۱۱۰-۱۲۰ در تافل) پذیرفته شده است.

مدت زمان برگزاری آزمون: چهار ساعت.

شیوه برگزاری آزمون: این آزمون برای تعیین سطح زبان انگلیسی می تواند به صورت پاسخ دهی بر روی برگه یا رایانه انجام شود، اگرچه همه مراکز برگزار کننده این آزمون، هردو شیوه را ارائه نمی دهند. طرح سوالات به صورت ترکیبی و چند گزینه ای، جای خالی و تطبیقی است. آزمون اسپیکینگ به صورت حضوری با یک آزمون دهنده دیگر و دو ممتحن انجام می شود. یک ممتحن آزمون را انجام میدهد و ممتحن دیگر شما و آزمون دهنده دیگر را ارزیابی می کند.

بخش های آزمون: خواندن و استفاده از زبان انگلیسی (۹۰ دقیقه)، نوشتن (۹۰ دقیقه)، گوش دادن (۴۰ دقیقه)، صحبت کردن (۱۵ دقیقه).

نمره گیری: شرکت کنندگان در آزمونCAE  می توانند نمره (از کمترین به بالاترین) C ، B2، B یا A را کسب کنند. C کمترین نمره قبولی است و کسانی که نمره B یا A را کسب کنند گواهینامه پیشرفته C1 را دریافت خواهند کرد. این گواهینامه و امتیاز منقضی نمی شود.

نمره مناسب این آزمون تعیین سطح: اکثر دانشگاه ها برای پذیرش نیاز به نمره B یا بالاتر دارند.

هزینه آزمون: حدود ۱۵۰ یورو.

 

آزمون تعیین سطح CPE

آزمون CPE یا گواهی مهارت در زبان انگلیسی کمبریج، پیشرفته ترین در بین این چهار آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی است. مانند CAE این آزمون اغلب برای تعیین سطح زبان انگلیسی و پذیرش دانشگاه های انگلستان استفاده میشود. این آزمون دانش زبان انگلیسی را در سطح C2 (معادل نمره ۵/۸ – ۹ در آیلتس و بالاتر از حداکثر نمره تافل) می سنجد.

مدت زمان برگزاری این آزمون تعیین سطح: چهار ساعت

شیوه برگزاری آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی CPE همانند آزمون CAE است.

بخش های مختلف آزمون: خواندن و استفاده از زبان انگلیسی (۹۰ دقیقه)، نوشتن (۹۰ دقیقه)، گوش دادن (۴۰ دقیقه) و صحبت کردن (۱۶ دقیقه).

نمره گیری: شرکت کنندگان دراین آزمون می توانند نمره (از کمترین به بالاترین) C1، C، B یا A را کسب کنند. C کمترین نمره قبولی است و کسانی که نمره B یا A کسب کنند، گواهی مهارت C2 را دریافت خواهند کرد. این گواهینامه و امتیاز منقضی نمی شود.

نمره مناسب: اکثر دانشگاه ها برای پذیرش نیاز به نمره C یا بالاتر دارند.

هزینه آزمون: حدود ۱۵۰ یورو.

زمان برگزاری: این آزمون تنها دو بار در سال در ماه های ژوئن و دسامبر ارائه می شود.

 

آزمون تعیین سطح دانشگاه آکسفورد

آزمون تعیین سطح آکسفورد دارای دو بخش است: استفاده از زبان انگلیسی و گوش دادن. بخش Use of English دانش دانش آموزان را از فرم دستوری و واژگان ارزیابی می کند. بخش Listening توانایی کلی شنیداری دانش آموزان را ارزیابی می کند. هر دو بخش بررسی می‌کنند که دانش‌آموزان تا چه حد معنای آنچه را که در حال برقراری ارتباط است، درک می‌کنند، که یک شاخص عالی برای توانایی عمومی زبان است. این آزمون توسط انتشارات آکسفورد تهیه شده و از جمله پراستنادترین و معتبرترین آزمونهای تعیین سطح شناخته شده است. ویژگی های اصلی این تست عبارتند از:

مناسب برای دانش آموزان بالای ۱۶ سال.

۱۰۰٪ آنلاین تا دانش آموزان بتوانند آن را در خانه یا مدرسه ببرند.

نتایج نهایی این تست شامل سطحوح مختلف CEFR (Pre-A1 تا C2)، امتیاز از ۱۲۰، و زمان صرف شده است.

کارت های گزارش شامل نتایج برای هر بخش، راهنمای امتیاز و اطلاعاتی در مورد شایستگی های ارتباطی است.

 

تست تعیین سطح فوناتیم

این آزمون تعیین سطح رایگان است و مهارتهای سطح واژگان و گرامر و خواندن شما را با دقت بالایی می سنجد بدون دریافت هزینه. این تست شکل ساده تر شده آزمون OPT می باشد. برای شرکت در این آزمون تعیین سطح انگلیسی فوناتیم کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان