آموزش لغات زبان انگلیسی به روش ریشه شناسی

آموزش لغت با ریشه شناسی

تا به حال فکر کرده اید که چرا برخی از زبان ها کلمات مشترک زیادی دارند؟ یا هرکلمه با کدام زبان بیشتر مرتبط است؟ یا آن کلمه چگونه در طول تکامل خود تغییر کرده است؟ ریشه شناسی می تواند دلیل آن را به شما بگوید. ریشه شناسی مطالعه تاریخ کلمات است. برای توسعه بیشتر زبان و واژگان، باید ریشه کلمات را درک کنید. در ادامه به اهمیت و نحوه ی آموزش لغت به روش ریشه شناسی می پردازیم.

 

ریشه شناسی چیست؟

ریشه شناسی مطالعه منشأ کلمات است. مطالعه ریشه شناسی یادگیری ریشه های لاتین و یونانی و معانی آنها را نیز در برمی‌گیرد. ریشه‌شناسی برای زبان‌هایی به کار می‌رود که تاریخ و سنت طولانی و فراوانی دارند. انگلیسی با داشتن قرن ها تاریخ غنی، واجد شرایط آن است. زبان های دیگر عبارتند از اسپانیایی، آلمانی، و غیره. ریشه شناسی یک جزء اساسی و مهم در توسعه زبان است. بدون آن زبان ها نمی توانستند به عنوان یک از تمدن پیشرفت کنند و تکامل یابند.

 

اهمیت آموزش لغت به روش ریشه شناسی

دانستن ریشه شناسی کلمات به شما مزیت بزرگی در کشف کاربرد آنها می دهد و می تواند به آموزش لغت (به روش ریشه شناسی) کمک کند. درک معنای اصلی یک کلمه و همچنین نحوه استفاده از آن در گذشته و حال می تواند درک شما را از تفاوت های ظریف و مفهوم آن افزایش دهد. این دانش به شما کمک می کند بین کلماتی که کاربردهای مشابهی دارند یا نزدیک به یکدیگر هستند تمایز قائل شوید و به شما این امکان را می دهد که بهترین کلمه را برای هر موقعیتی انتخاب کنید، که منجر به استفاده استادانه تر از آن کلمات در نوشته خود می شود.

علاوه بر اینها، این مزیت وجود دارد که بتوانیم تفسیر ادبیات را در همه زمان‌ها بهتر درک کنیم. از آنجایی که ریشه شناسی با توسعه کلمات از همان مفهوم آنها سروکار دارد، پس می تواند به درک زبان در هر دوره زمانی کمک کند.

 

روش های ریشه شناسی

ریشه شناسان از تکنیک های مختلفی برای مطالعه کلمات استفاده می کنند. برخی از روش ها به شرح زیر است:

  1. تحقیقات فیلولوژیکی

این نوع پژوهش با کمک متون کهن به پیدایش و تکامل واژه ها می پردازد. متون مدرن و قدیمی با هم مقایسه و تحلیل می شوند و پس از مطالعه دقیق نتیجه گیری می شوند. در این نوع مطالعه عمدتاً داده ها را با استفاده از منابع متون تاریخی پیدا می کنند. تحقیقات فیلولوژیکی به حفظ متون باستانی کمک می کنند و اگر این تحقیقات نبودند متون باستانی با گذشت زمان از بین می رفتند.

 

  1. روش مقایسه

این روشی است که اغلب توسط ریشه شناسان استفاده می شود. این مطالعه به روشی نظام‌مند انجام می‌شود که کلمات را با زبان‌های مرتبط مقایسه می‌کند و سعی می‌کند پیوند آن ها را با زبان‌های دیگر را شناسایی کند. عمدتاً این روش برای کلماتی استفاده می شود که ریشه در یک یا چند زبان دارند.

 

  1. تغییر معنایی

این روش شامل استفاده از معناشناسی برای مطالعه زبان است. سپس فرضیه های احتمالی با شواهد تاریخی مورد آزمون قرار می گیرند و نتیجه گیری می شوند. هنگام مطالعه روش تغییرات معنایی چندین زبان در نظر گرفته می شوند.

 

فواید آموزش لغت به روش ریشه شناسی

اگرچه مطالعه ریشه شناسی خسته کننده است، اما آموزش لغت به روش ریشه شناسی مزایای بسیاری دارد که به شرح زیر است:

  1. تلفظ

مطالعه ریشه شناسی کلمات انگلیسی به درک تلفظ کلمات پیچیده کمک می کند. تلفظ را می توان با درک نحوه تلفظ کلمات باستانی بدست آورد. معمولاً تلفظ یک کلمه انگلیسی از کلمه مادر یا ترکیبی از دو کلمه گرفته می شود.

  1. گرامر

گرامر اساس هر جمله سازی منطقی است. مطالعه ریشه شناسی به شما در درک بهتر استنتاج های دستوری کمک می کند. اگر در یک مفهوم دستوری برای یک کلمه گیر کردید، سعی کنید ریشه کلمه را یاد بگیرید. با کمک آموزش لغت به روش ریشه شناسی می توانید مهارت های واژگان انگلیسی خود را تا حد زیادی بهبود بخشید.

 

 یادگیری ۸ کلمه انگلیسی جالب با آموزش لغت به روش ریشه شناسی

  1. Dungarees

کلمه Dungarees از کلمه هندی dungri گرفته شده است. معنی dungri «چالوی درشت» است (ماده  dungarees در ابتدا از آن ساخته می‌شد) و از روستای دانگری می‌آید که درست خارج از بمبئی بود و در ابتدا دنگرها در آنجا ساخته می‌شدند.

  1. Whiskey

منشا کلمه ” Whiskey”که خیلی تعجب انگیز هم نیست، زبان گالیک است، زبانی که در ایرلند و اسکاتلند به آن صحبت می کنند.

Uisge beatha یا usquebaugh کلمه گالیکایی برای ویسکی است و درانگلیسی به عنوان ” whiskey” خوانده می شود. این کلمه به عنوان ” water of life” ترجمه می شود.

  1. Clue

این کلمه املای متفاوتی از کلمه آلمانی clew دارد که به معنای توپی از نخ یا نخ است. این کلمه در اصل از ‘clew of thread’ «ریسمان نخ» می آید که برای تسئوس به عنوان راهنمای خروج از هزارتو در اساطیر یونانی استفاده می شود. این مثال خوبی برای معنی پیدا کردن کلمه است، زیرا امروزه، وقتی می گویید “Give me a clue” (یک سرنخ به من بده) یک گلوله نخ نمی خواهید، بلکه اطلاعات مفیدی می خواهید.

  1. Tattoo

Tattoo از کلمات پلینزی ta-tau یا ta-tu گرفته شده است که هر دو به معنای “علامت روی پوست” هستند. این کلمه اولین بار در اواخر قرن هجدهم پس از بازگشت کاپیتان کوک به انگلستان از تاهیتی، جایی که افراد با خالکوبی های زیادی را در آنجا دیده بود، به زبان انگلیسی اضافه شد.

  1. Hooch

Hooch یک کلمه عامیانه برای الکل در انگلیسی است، به ویژه الکل قوی که به طور غیرقانونی در خانه درست می شود. این شکل کوتاه شده (Hoochinoo) هوچینو است که نام یک گروه بومی آلاسکا بود که مشروب درست می کردند. این به اصطلاح hooch در کلوندایک در سال ۱۸۹۸ بین معدنچیان محبوب شد و از آن زمان این کلمه در انگلیسی باقی مانده است.

 

آیا یادگیری ۱۰۰۰ لغت در یک روز با آموزش لغت به روش ریشه شناسی ممکن است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بله. ابتدا باید بدانیم ریشه شناسی به چه معناست و چگونه آن را تمرین کنیم تا هزاران کلمه جدید را در مدت زمان کوتاهی یاد بگیریم. همانطور که گفتیم مطالعه منشأ کلمات و نحوه تغییر معانی آنها در طول تاریخ ریشه شناسی نامیده می شود. به عبارت دیگر ریشه شناسی به جستجوی منشأ یا مشتق کلمات می پردازد. زمانی که معنی یک ریشه را بدانید برای مثال با فهمیدن کلمه لاتین ego به معنای من یا خودم، شما می توانید کلمات ساخته شده با این ریشه را بهتر درک کنید و راحت تر به خاطر بسپارید.

درواقع شما کلیدی دارید که معانی حداکثر ۱۰ یا ۲۰ کلمه را که در مسیر یادگیری برایتان ظاهر می شود باز می کند. مانند کلمات (egocentric- egomaniac- egoist) که با دانستن ریشه ego به راحتی می توانید این کلمات را درک کنید و هرگز فراموش نخواهید کرد. مثال دیگری که در جدول هم وجود دارد anti است که به معنای (درمقابله با) یا (ضد) است. با دانستن این ریشه در مواجهه با کلمه ای که آن را داراست می توانید حداقل تصوری راجع به معنای آن داشته باشید. درواقع با آموزش لغت به روش ریشه شناسی سرعت شما در یادگیری کلمات بالا می رود. در جدول زیر ریشه ها و مثال های بیشتری را می توانید ببینید:

 

مثالمعناریشه
Antibacterial, antidoteagainstAnti
Geography, geology, geometry, geocentricearthGeo
Biology, biodegradable, biographylifeBio
Narcotic, narcolepsysleepNarc
Dynasty dynamic, dynamitepowerDyna

 

با روش ریشه شناسی با کلمات احساس راحتی پیدا می کنید و با اطمینان از کلمات جدید استفاده خواهید کرد و می توانید هزاران کلمه ای را که می شنوید یا می خوانید درک کنید، حتی اگر قبلاً این کلمات را نشنیده یا ندیده باشید. به همین دلیل آموزش لغت به روش ریشه شناسی بهترین روش برای یادگیری لغات جدید است.

 

ویدیو آموزشی برای فراگیری بهتر آموزش لغت به روش ریشه شناسی

https://www.youtube.com/watch?v=vvYHGtJfr1k&t=6s

در این ویدیو می توانید به طور کامل ریشه شناسی را بیاموزید و در یادگیری لغات از آن استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان