آزمون آیلتس چیست؟

امروزه در سطح جامعه شاهد این هستیم که مردم بیش از پیش به دنبال مهاجرت به کشورهای خارجی هستند که این قصد میتواند به دلایل مختلف صورت گیرد . یکی از فاکتور های اصلی که نقش مهمی در مهاجرت افراد به کشور های خارجی دارد اخذ نمره بالا در آزمون آیلتس است . ما در این مقاله  به پاسخ چند سوال اساسی در مورد این آزمون خواهیم پرداخت پس با یک لیوان چایی همراه باشید.

تعریف و انواع آزمون آیلتس

آزمون آیلتس IELTS  مخفف (the international English language testing system)  آزمونی است که در کمتر از ۳ ساعت میزان مهارت و تخصص افرادی که قصد ادامه تحصیل و یا کار کردن در کشوری که زبان ارتباطی آنها انگلیسی هست را می سنجد و طبق این ارزشیابی به افراد از ۱تا۹ نمره میدهد. این آزمون حدود ۲ ساعت ۴۵ دقیقه به طول خواهد انجامید. و ۴ مهارت اصلی زبان انگلیسی (listening/speaking/writing/reading) شما را ارزیابی خواهد کرد. این آزمون دو نوع دارد:

  • آزمون آیلتس آکادمیک
  • آزمون آیلتس عمومی

 

آیلتس آکادمیک برای کسانی در نظر گرفته شده است. که قصد ادامه تحصیل و یا گرفتن تخصص در رشته ای هستند. و همینطور آزمون آیلتس عمومی برای کسانی مناسب است. که قصد مهاجرت به کشورهای خارجی برای اهدافی همچون حضور در برنامه های آموزشی و یا تجربه کاری و کار کردن در اون کشور را دارند. و همچنین کسانی که بدنبال اخذ اقامت در کشور مد نظر هستند مناسب است. حال شاید این سوال پیش بیاید که: تفاوت این دو نوع آزمون در چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که دو مهارت شنیدن و صحبت کردن در هر دو نوع یکسان است. اما موضوع مهارت های نوشتن و خواندن بسته به نوع آزمون متفاوت است. به این صورت که در آزمون اکادمیک موضوعات تخصصی تر و علمی تر ولی در آزمون عمومی موضوعاتی حول مسائل اجتماعی روزانه خواهد بود. و به نوعی می‌توان گفت که آسانتر از آکادمیک است.

آزمون آیلتس

آزمون آیلتس شامل چه بخش هایی است؟

۱) شنیدن (listening)

این بخش  ۳۰ دقیقه به طول می انجامد که شامل ۴ قسمت و ۴۰ سوال است

قسمت اول: گفتگو بین دو فرد در مورد موضوعات هر روزه اجتماعی

قسمت دوم: یک مونولوگ درباره موضوع اجتماعی ..به عنوان مثال سخنرانی در مورد امکانات محلی و…..

قسمت سوم: گفتگویی حداکثر بین ۴نفر در مورد موضوعی آموزشی و تربیتی . بطور مثال گفتگوی استاد و دانشجویان در مورد یک تکلیف درسی

قسمت چهارم : یک مونولوگ درباره یک موضوع آکادمیک بطور مثال یک سخنرانی دانشگاهی

 

۲) خواندن (reading)

این بخش ۶۰ دقیقه است و شامل ۳ متن است که حدودا بین ۲۱۵۰-۲۷۵۰ لغت دارد . ارزیابی در این قسمت شامل سوالات متنوعی مانند سوالات چند گزینه ای، جواب کوتاه، شناسایی اطلاعات، پیدا کردن. نظر و ایده نویسنده، نام گزاری نمودار ها و تصاویر، تکمیل کردن. خلاصه با استفاده از لغات متن و وصل کردن اطلاعات مختلف با سر تیتر های موجود در متن.

۳) صحبت کردن (speaking)

آزمون آیلتس بصورت حضوری و طی مدتی بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه در ۳ بخش ارزیابی خواهد شد. در بخش اول به معرفی و پاسخ به سوالاتی در مورد مسائل عمومی. مانند خانه، خانواده، علایق، کار، درس، دلیل شرکت در آزمون آیلتس و… خواهد بود. در قسمت دوم کارتی به آزمون دهنده خواهد شد. که موضوعی روی آن نوشته شده است و ۳ سوال در آن مطرح شده است. و فرد دارد ۱ دقیقه در مورد موضوع فکر کند. و اگر لازم بود مواردی را در کاغذی که در اختیارش است بنویسد. پس از آن انتظار میرود که حدود ۲ دقیقه راجب موضوع صحبت کند. و پاسخ سوالات مطرح شده رو به خوبی پوشش در و پس از آزمون گیرنده یک یا دو سوال از او خواهد پرسید،. و در بخش سوم و آخر آزمون گیرنده و آزمون دهنده به گفتگو حول محور موضوع بخش دوم خواهند پرداخت. برای تقویت این مهارت پیشنهاد ما تنها شرکت در کلاس آموزش زبان انگلیسی است. چه بصورت عمومی یا خصوصی!

همچننین ببینید : دوره حرفه ای تلفظ انگلیسی

۴) نوشتن (writing)

این بخش شامل دو قسمت است و به مدت ۶۰ دقیقه به طول می انجامد.

تسک۱ آزمون آیلتس: یک نمودار و یا جدول داده می‌شود که اطلاعات آن را باید توصیف یا گزارش دهید. در تسک۱، با توجه به نوع ارائه‌ی داده، مهارت‌های شما در سازماندهی پاراگراف، توصیف و حتی الامکان مقایسه کردن داده‌ها، توصیف مراحل یک روند، توصیف یک شیء و یا ترتیب رویدادها و توضیح عملکرد یک دستگاه، سنجیده می‌شود.

تسک۲ آزمون آیلتس: باید یک انشاء (مقاله) در پاسخ به یک نقطه نظر، استدلال و یا مشکل بنویسید. در تسک۲، با توجه به نوع سؤال، مهارت و توانایی شما در ارائه راه حل برای یک مشکل، توجیه یک ایده / شواهد / نظرات و بررسی و به چالش کشیدن ایده‌ها / شواهد / استدلال، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. مهارت های reading, writing, listening شما در طول یک روز و بدون هیچ استراحتی بین آنها ارزیابی خواهد شد اما قسمت speaking میتواند یک هفته بعد و یا قبل از این سه آزمون به پیشنهاد مرکز گیرنده آزمون از شما گرفته خواهد شد.

البته ما همیشه به دانشجویان پیشنهاد می کنیم. که قبل از آزمون اصلی در یک آزمون شبیه سازی شده آیلتس شرکت کنند تا دچار ضرر مالی نشوند.

 

آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال

آزمون آیلتس به دو صورت است: آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال. هر دو نوع این آزمون ها دارای چهار بخش می باشند: گوش دادن (Listening)، خواندن (Reading)، صحبت کردن (Speaking) و نوشتن (Writing) . در این دو نوع آزمون محتوای بخش ‌های ریدینگ و رایتینگ متفاوت و لیسنینگ و اسپیکینگ یکسان است. به عنوان مثال، در بخش رایتینگ یک آزمون آکادمیک باید مقاله علمی بنویسید، اما برای آزمون جنرال، باید یک نامه اداری بنویسید.
بخش لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ هر دو نوع آزمون ها آکادمیک و جنرال به صورت کتبی و در یک روز برگزار می شود که کل زمان آن ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است. بخش اسپیکینگ این آزمون ها تا یک هفته قبل یا بعد از آزمون کتبی انجام می شود. این بخش شامل یک مصاحبه رو در رو می شود که ۱۱ تا ۱۴ دقیقه زمان می برد و دارای سه قسمت می ‌باشد. 

2 دیدگاه در آزمون آیلتس چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان