بهترین روش آموزش زبان انگلیسی

. در طول تاریخ تدوین روشهای آموزش زبان انگلیسی، تعداد زیادی از رویکردها و روش های مختلف آموزشی مورد آزمایش قرار گرفته اند و بنابر میزان محبوبیت و تاثیرگذاری از آنها استفاده شده است. هر روش آموزشی، بینش خاصی از درک زبان یا فرآیند یادگیری است. که اغلب از تکنیک ها و موارد خاصی استفاده می شود که در یک توالی مشخص به دنبال هم می آیند. طبق تحقیقات انجام شده، زبانشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که در امر آموزش زبان انگلیسی، بهترین روش آموزش زبان برای افراد مختلف وجود ندارد و هیچ یک از روش های آموزشی به طور ذاتی از سایر روش ها بهتر نیست.

همچنین استفاده از یک روش آموزشی برای تمامی زبان آموزان مناسب نیست. زیرا اهداف و نیازهای یادگیری افراد با یکدیگر تفاوت دارد. یک معلم حرفه ای و با تجربه همیشه در مورد مناسب ترین روش و تکنیک آموزشی تصمیم می گیرد. و از هر روشی در جای مناسب و برای هدف خاصی استفاده می کند.

در ۴۰ سال گذشته علم به سرعت پیشرفت کرده است و عنوان بهترین روش های آموزش زبان خارجی همیشه در حال تغییر بوده. به عنوان یک معلم آموزش زبان انگلیسی یا حتی به عنوان یک زبان آموز، درک روش ها و تکنیک های مختلف آموزشی بسیار مهم است زیرا از این طریق می توان در دنیای آموزش زبان یا حتی یادگیری آن حرفی برای گفتن داشت یا لذت یادگیری را افزایش داد. از آن جایی که آشنایی با چند مورد از این روش ها مفید خواهد بود در ادامه تعدادی از آنها را نام می بریم و سپس به طور مختصر آنها را توضیح می دهیم. پس با ما همراه باشید و ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

مرور اجمالی برخی از بهترین روش های آموزش زبان انگلیسی

  • روش مستقیم آموزش زبان انگلیسی (The Direct Method)
  • روش گرامر-ترجمه (Grammar-translation)
  • روش شنیداری-گفتاری (Audio-lingual)
  • رویکرد ساختاری (The structural approach)
  • رویکرد آموزشی-پیشنهادی (Suggestopedia)
  • روش پاسخ فیزیکی کامل (Total Physical Response (TPR))

یا روشهای جدیدتری همچون:

  • آموزش زبان ارتباطی (Communicative language teaching (CLT))
  • روش سکوت (The Silent Way)
  • روش یادگیری اجتماعی (Community Language Learning)
  • روش آموزش غوطه وری (Immersion)
  • روش آموزش تکلیف-محور (Task-based language learning)
  • رویکرد طبیعی در آموزش زبان (The Natural Approach)
  • روش تدریس واژگان (The Lexical Syllabus)

 

بهترین روش آموزش زبان
بهترین روش های آموزش زبان انگلیسی واقعا کدامند؟

حال بیایید تا با این روش ها آشنا شویم:

 

روش مستقیم

این روش اولین بار در اوایل سال ۱۹۰۰ . در فرانسه و آلمان برای کمک به سربازان برای ارتباط به زبان دوم، به کار گرفته شد. روش مستقیم . آموزش زبان انگلیسی، به نام روش طبیعی نیز شناخته می شود. در این روش تنها بر زبان مقصد (زبانی که قرار است یاد گرفته شود) تمرکز می شود و آموزش، تکیه بر مهارت گفتاری دارد.

 

جایگاه روش گرامر-ترجمه در میان بهترین روش های آموزش زبان

در این روش آموزش زبان انگلیسی، همان طور که از نامش هم پیداست، تکیه بر گرامر است و بسیار به ترجمه متکی می باشد. این روش سنتی یا کلاسیک آموزش یک زبان است و هنوز هم برای یادگیری برخی زبان ها از آن استفاده می شود. ایده اصلی این روش این است که دانش آموزان همه قوانین دستوری را یاد بگیرند و از این طریق به ترجمه آنها بپردازند. این روش بیشتر مناسب زبان آموزانی است که مایل به تحصیل در رشته ادبیات یک زبان باشند. در این روش مهارت گفتاری چندان به کار گرفته نمی شود.

 

روش شنیداری-گفتاری

این روش مبتنی بر نظریه رفتارگرایی است که معتقد است هر امری با مداومت قابل یادگیری است. پس با شنیدن و تکرار کردن مداوم، روند آموزش زبان پیگیری می شود. این روش نیز مانند روش مستقیم، تنها تکیه بر زبان مقصد دارد و بیشترین تفاوت آن تمرکز در آموزش است. روش مستقیم بر آموزش واژگان متمرکز است در حالی که این روش تکیه بر آموزه های خاص دستور زبان دارد.

 

رویکرد ساختاری

همان طور که از نامش هم پیداست، این روش آموزش زبان با تکیه بر ساختار زبانی به امر آموزش می پردازد. ایده آموزش در این روش بر این اصل است که هر زبانی از قوانین دستور زبان پیچیده ای تشکیل شده است و این قوانین، طبق این رویکرد، باید به ترتیب خاصی یاد گرفته شوند. مثلا قبل از اینکه گرامر “حال استمراری” آموزش داده شود، افعال “To be” تدریس می شوند و سپس از آنها به عنوان فعل کمکی در تدریس “حال استمراری” استفاده می کنند.

 

رویکرد آموزشی-پیشنهادی

این رویکرد بر مبنای نظریه رفتار شناسی است. و میزان اثربخشی آن، تا حد زیادی متکی بر باور زبان آموزان است. این روش ترکیبی از آموزش، روانشناسی و رویکردهای هنری است. بر طبق این روش آموزش زبان انگلیسی،  گزینه های متفاوتی به زبان آموزان ارائه می شود که به آنها کمک می کند تا مسئولیت یادگیری خود را افزایش دهند و تکیه زیادی بر محیط فیزیکی کلاس دارد که همه فراگیران باید در آن احساس راحتی و اعتماد به نفس داشته باشند. موسیقی و هنر در این روش به کار گرفته می شوند.

 

روش پاسخ فیزیکی کامل

این روش آموزش زبان بر اصل “یادگیری با انجام کار” استوار است. به این صورت که زبان آموزان مبتدی از طریق انجام دادن. یک سری اقدامات تکراری مانند ایستادن، باز کردن کتاب، بستن در، راه رفتن، باز و بسته کردن پنجره و مواردی از این قبیل، زبان را یاد می گیرند. مهارت شنیداری در این روش نقش مهمی را ایفا می کند.

 

آموزش زبان انگلیسی ارتباطی

ایده این روش برای کمک به فراگیران به منظور برقراری ارتباط موثرتر و صحیح تر در موقعیت های متفاوتی است. که ممکن است در آن قرار بگیرند. این نوع آموزش شامل تمرکز بر رفتارهایی مانند دعوت، شکایت، تشکر، پیشنهاد، درخواست و مواردی از این قبیل است.

 

روش سکوت

این رویکرد آموزشی بر خودمختاری زبان آموز تاکید دارد. مدرس سعی می کند تا کمتر صحبت کند و صرفا تلاش می کند. زبان آموز را تشویق کند تا در یادگیری فعال تر باشد. این روش آموزش زبان انگلیسی از یک برنامه درسی ساختاری پیروی می کند و دستور زبان، واژگان و تلفظ به طور دائم تکرار و تمرین می شوند. معلم، فراگیران خود را از طریق مشاهده دقیق ارزیابی می کند و حتی ممکن است آزمون رسمی از آنها نگیرد. زیرا در این روش زبان آموزان ترغیب می شوند تا اشتباهات زبانی خود را اصلاح کنند.

 

روش یادگیری اجتماعی

احتمالا این روش یکی از روش هایی است که در آن زبان آموز احساس امنیت می کند. زیرا در آن تاکید زیادی بر پیوند بین معلم و دانش آموز وجود دارد تا هیچ مانعی برای یادگیری وجود نداشته باشد. برخلاف بعضی روش ها که در آن ها از زبان مادری به هیچ عنوان استفاده نمی شود،. در این روش زبان مادری برای اهداف ترجمه مورد استفاده قرار می گیرد. به این صورت که معلم جملات را ترجمه می کند تا توسط دانش آموز تکرار شود.

 

روش آموزش غوطه وری

این روش یکی از بهترین روشهای آموزش زبان انگلیسی  است و تا حدود زیادی با وضعیتی که در مدرسه های خارجی داریم مطابقت دارد. دانش آموزان مهاجر که در مدارس محلی تحصلیل می کنند و  زبان. دوم آنها انگلیسی است، در تمام روز در مدرسه در زبان انگلیسی غوطه ور هستند و سایر دروس خود مانند. ریاضیات، علوم انسانی و غیره را از طریق زبان مقصد (انگلیسی) یاد می گیرند.

 

روش آموزش تکلیف-محور

در این روش برای زبان آموزان، تکلیف یا فعالیتی در نظر گرفته می شود. این فعالیت ها توسط معلم تعیین می شود و انتظار می رود تا دانش آموزان با استفاده از دانش قبلی انگلیسی خود، آنها . را با کمترین اشتباه انجام دهند. در این رویکرد، تمرکز بر محتوا جای خودش را به تمرکز به مهارت ها و شایستگی ها داده است. بنابراین طراحی و برنامه ریزی محتوای آموزشی مربوط به آنچه آموزش داده می شود نیست بلکه به این موضوع تاکید دارد که چرا این محتوا دارد آموزش داده می شود و چقدر برای زبان آموز. کاربردی است.

این روش، مهارت ها و شایستگی های فردی را به صورت مجزا در . نظر می گیرد تا هرکس با توجه به خواسته و هدفش آن چیزی را بداند که واقعا باید بداند و نیاز دارد و آموزش زبان حول خود موضوع یا تکلیف قرار می گیرد. این روش جزو جدیدترین و بهترین روشهای آموزش زبان انگلیسی است.

 

رویکرد طبیعی: بهترین روش آموزش زبان؟

این روش بر شباهت های میان یادگیری زبان اول و دوم تأکید می کند. اشتباهات تصحیح نمی شوند. سعی می شود دانش آموزان برای یادگیری در معرض زبانی قابل درک یا فهم قرار بگیرند. ادعاهای این روش الزاما همیشه درست نمی باشد ولی بسیاری از اساتید امروزی بخصوص مدرسانی که در دپارتمان آموزش آنلاین زبان انگلیسی فوناتیم کار می کنند سعی می کنند تا از این نظریه ایده بگیرند.

 

روش تدریس واژگان در میان بهترین روش آموزش زبان

تمرکز این روش. بر روی مواردی است که دانش آموزان برای تولید به آن نیاز دارند، چیزی که برای انجام وظایف و تکالیف خاص باید بدانند مثلا واژگان مربوط به یک . رشته تحصیلی خاص. این روش از تحلیل رایانه ای زبان برای انتخاب رایج ترین و مفیدترین کلمات در زبان و کاربردهای مختلف آنها، کمک می گیرد. کلمات بنابر کاربرد آنها آموزش داده می شوند و سعی می شود از منابع معتبر برای آموزش استفاده شود.

اما در نهایت با توجه به روش هایی که خواندیم . و گزارش هایی. که از هزاران معلم زبان خارجی دریافت کرده ایم می توانیم این طور نتیجه گیری می کنیم که در . آموزش زبان خارجی به روش مدرن و امروزی یک مدرس حرفه ای از روش سفت و سختی استفاده نمی کند بلکه بهتر. است از یک رویکرد ترکیبی و متناسب با نیاز زبان آموز پیروی کند. این امر به معنای انتخاب تکنیک ها. و فعالیت. هایی متناسب با هدف، زمینه و توانایی یادگیرنده است. در جایی خواندم که: “بهترین روش یادگیری، . روشی است که آن را دوست دارید. زبان ها قابل آموزش نیستند بلکه فقط می توان آنها را آموخت. بهترین راه . این است که به زبان آموزان بگوییم که خودشان مسئول فرآیند یادگیری خود هستند و معلم زبان فقط راهنمایی. است که باید به آنها انگیزه دهد.”

در نتیجه اینکه این روشهایی که بررسی کردیم فقط بدرد انگلیسی نمی خورد بلکه برای دیگر حوزه های مرتبط هم کاملا صحیح است. حوزه هایی مثل آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان یا آموزش زبان آلمانی برای ایرانیان و فارسی زبانان.

 

 

گردآورنده: سمیرا قنبری

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان