۹ روش برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی

امروز می خواهیم در مورد یکی از مباحث چالش برانگیز و مهم در زبان انگلیسی با. هم صحبت کنیم: تقویت مکالمه زبان انگلیسی!!! همونطور که می دونیم زبان انگلیسی یک زبان مشترک جهانی یا به عبارتی lingua franca است. این زبان در سراسر کشورها و فرهنگ ها گسترش پیدا کرده و به صورت بین المللی در تمام زمینه ها از تحصیل و تجارت گرفته تا مهاجرت و سفر کاربرد داره. خب پس هرچی به این زبان تسلط بیشتری داشته باشید و روان تر صحبت کنید می تونید ارتباطات بهتر و گسترده تری برقرار کنید. شاید شما هم جز اون دسته از افرادی هستین که کلاس های متعددی رفتید و مدت .زیادی صرف آموزش مکالمه زبان انگلیسی کردید ولی خب هنوز نمی تونید با اطمینان صحبت کنید، درسته؟ ممکنه از خودتون بپرسید: “اشکال کار من کجاست؟”

 

مشکل تقویت مکالمه زبان کجاست؟

اولا بهتره بدونید که مساله چگونگی تقویت مکالمه زبان انگلیسی برای خیلی ها پیش اومده و تنها مشکل شما نیست، پس نگران نباشید. دوم اینکه این مشکل حل شدنیه. بله راهکار داره!! می خواید بدونید چه طوری؟ پس با من همراه بشید تا در موردش با هم صحبت کنیم. قبل از اینکه راهکارهای تقویت مکالمه رو با هم بررسی کنیم، بهتره یه مقدار راجع. به ماهیت و دلایل دشواری مکالمه به زبان انگلیسی توضیح بدم. بعدش با هم روش های تقویت مکالمه رو بررسی می کنیم.

پیشنهاد ادمین: اگر به کلاس زبان انگلیسی نیاز داری حتما این مقاله رو بخون!

 

دشواری های مسیر تقویت مکالمه زبان انگلیسی

از اونجایی که زبان انگلیسی زبان مادری ما نیست بنابراین کاملا طبیعیه که در زمان یادگیری و بهبود مکالمه زبان انگلیسی با چالش هایی روبه رو بشیم. بیشتر کلاس های زبان و روش های آموزشی هم به جای آموزش تکنیکها و روش های خاص مکالمه، روی دستور زبان و کتابهای درسی تمرکز می کنن. به همین دلیله که خیلی از زبان آموزان به نکات دستوری تسط دارند اما وقتی می خوان صحبت کنند مهارت کافی رو ندارند و این سوال پیش میاد که مشکل چیه. علاوه بر دستور زبان، حتی شاید عده ای، دایره واژگان خیلی گسترده ای داشته. باشن ولی باز هم نتونند به راحتی از سد مکالمه روان عبور کنند. اینا نشون میده که یه جای کار مشکل داره!! البته منظورم این نیست که این واژگان یا مهارت های دستوری در مکالمه زبان خارجی به کار نمیان. بلکه به این معنیه که این ها به تنهایی کافی نیستند.

 

ماهیت مکالمه زبان خارجی

به نظرم مهمترین نکته ای که باید بدونیم اینه که یادگیری زبان انگلیسی، به ویژه تقویت مکالمه زبان انگلیسی، یه مهارته. مثل یادگیری موسیقی، نقاشی یا مواردی از این قبیل. چطوری با این موارد برخورد می کنید؟ بدون شک مهارت رو یاد می گیرید، تمرین می کنید، بازخورد می گیرید، با توجه به بازخوردها تغییرات لازم رو اعمال می کنید. و همین طور این روند رو ادامه می دید و تکرار و تمرین می کنید. غیر از اینه؟ شاید در میانه راه خسته یا دلسرد هم بشید ولی ادامه می دید و ازش برای خودتون غول نمی سازید. پس با همین روش هم به استقبال بهترکردن مکالمه زبان انگلیسی برید و مطمئن باشید. که در نهایت نتیجه خیلی خوبی نصیبتون میشه. البته داشتن یک هدف مشخص مثل شرکت در آزمون بین المللی آیلتس می تواند انگیزه و محرک خوبی برای شما باشد.

تقویت مکالمه زبان انگلیسی

خب فکر کنم دیگه وقتشه که بعضی از راهکارهای تقویت مکالمه زبان انگلیسی رو با هم بخونیم.

  1. یادگیری جمله به جای کلمه

برای صحبت کردن در مورد موضوعات مختلف باید دایره واژگان گسترده ای داشته باشیم. یادتونه چند خط بالاتر راجع به واژگان گفتم؟ گفتم دونستن لغات به تنهایی برای مکالمه زبان کافی نیست. الانم می گم. ولی خب تا دایره واژگان وسیعی نداشته باشیم نمی تونیم به خوبی در مورد موضوعات متفاوت صحبت کنیم. پس چاره چیه؟ لغات رو باید در عبارت یاد بگیریم و به خاطر بسپریم. اینطوری خیلی راحت می تونیم بین لغات ارتباط برقرار کنیم و همینطور یادگیری هم آوایی بین لغات باعث میشه تا جملات بیشتر و صحیح تری رو بتونیم به زبان بیاریم. پس اگه سعی کنیم روزانه چند لغت رو در قالب مثال و جمله به خاطر بسپریم، بعد از یه مدت کوتاه علاوه بر اینکه اون لغات رو بلدیم، می تونیم به راحتی باهاشون جملات متداولی هم برای مکالمه بسازیم و راحت تر صحبت کنیم.

  1. داشتن همراه و یه دوست برای تقویت مکالمه زبان

همه می دونیم که داشتن یه همراه در این مسیر، کمک خیلی بزرگی برامون هست. با تکرار و تمرین و صحبت کردن با یه دوست، خب سریع تر به مقصد می رسیم. در دنیای امروز و به لطف پیشرفت تکنولوژی، پیدا کردن یه همراه برای صحبت کردن، کار خیلی سختی نیست. ولی خب اگه همراهی ندارید هم جای هیچ نگرانی نیست و دلیل نمیشه فکر کنید نمی تونید مکالمه تون رو تقویت کنید تیم ما در فوناتیم همراه شماست. در ادامه راهکارهای دیگه ای رو می گم که به وسیله اون ها، به تنهایی هم می تونید برای تقویت مکالمه زبان اقدام کنید.

پس با من همراه باشید.

  1. استفاده از برنامه ها و اپلیکیشن ها

حرف از تکنولوژی زدیم پس خوبه بدونید که نرم افزارها و اپلیکیشن هایی هستن که به کمک اونا می تونید به راحتی به تقویت مکالمه خودتون کمک کنید. البته موضوع بحثمون معرفی اونا نیست. در همین حد بدونید که برنامه هایی هستن که با کمک اونا می تونید روی تلفظ و صحیح ادا کردن لغات کار کنید. یا مثلا برنامه هایی هستن که بطور پیش فرض جملاتی رو برای تکرار و تمرین در اختیار شما قرار میدن و می تونید با تکرار و تمرین قدم های مثبتی در این راه بردارید. خب در این راه استفاده از اپلیکیشن های آفلاین همچون پکیج گرافیکی آموزش زبان انگلیسی می تواند نقطه شروع خوبی برای زبان آموزی باشد.

  1. با صدای بلند خواندن

یه روش عالی برای تمرین و تقویت مکالمه زبان انگلیسی، با صدای بلند خوندنه! وقتی دوستی یا همراهی در دسترس نیست، بلند خوندن این فرصت رو به وجود میاره تا بدون نگرانی از گفتن کلمات، اونا رو ادا کنیم و از بیان کردن کلمات نترسیم و صحبت کردن رو تمرین کنیم. برای این کار یه روزنامه یا مجله رو انتخاب کنید و برای خودتون با صدای بلند بخونید. این روش باعث میشه تا هم روی تلفظ کار کنید و هم بدون نگرانی در مورد ساختار جمله ها یا دستور زبان، با نحوه بیان و صدای انگلیسی خودتون هم آشنا بشید.

  1. صحبت کردن با خودتان

گفتن افکار یا کارهایی که می خواید انجام بدید با صدای بلند، می تونه یه روش بسیار موثر برای تمرین و بهبود مکالمه زبان انگلیسی باشه. این صحبت می تونه هر چیزی باشه مثلا “می خوام یه لیوان آب بخورم.” یا “امروز باید کمد لباسم رو مرتب کنم.” حتی می تونید خودتون رو در موقعیت های مختلفی تصور کنید و اینطوری تمرین کنید. مثلا فکر کنید به رستوران رفتین و می خواید غذا سفارش بدید. جملاتش رو با خودتون تمرین کنید. صحبت کردن با خودتون باعث میشه تا تسلط بیشتری در تبدیل افکارتون به صورت گفتاری داشته باشید. تازه این روش یه خوبی دیگه هم داره چون باعث میشه تا هیچ کس اشتباهات شما رو نشنوه. البته یادتون باشه که اشتباهاتتون رو حتما تصحیح کنید که تکرارشون نکنید.

  1. ضبط کردن صدای خودتان

ضبط کردن صداتون این خوبی رو داره که وقتی بهش گوش می دید می تونید تلفظ خودتون رو ارزیابی کنید. همچنین متوجه اشتباهاتی می شید که ممکنه هنگام صحبت کردن متوجه اونا نشده باشید. و مهم تر اینکه به مرور می تونید متوجه پیشرفت خودتون هم بشید.

  1. استفاده از تکنیک سایه (shadowing)

روش تاثیرگذار دیگه برای بهبود گفتار و تقویت مکالمه زبان انگلیسی، استفاده از تکنیک سایه است. به طور خلاصه اساس کار این روش، تقلید کردنه. شما به چگونگی بیان و گفتار یه بومی زبان گوش می دید و سعی می کنید از اون تقلید کنید. به این صورت که مثلا به یه متن صوتی مانند پادکست گوش می دید و بعد از شنیدن اون یا حتی در حین شنیدن، اون رو تکرار می کنید.

حتی می تونید در حین دیدن فیلم هم این روش رو امتحان کنید. اگه تونستید هم زمان تکرار می کنید و اگه براتون سخت بود، می تونید یه جمله یا یه بخشی رو گوش بدید و بعد پخش رو متوقف کنید و تکرار کنید، مجدد پخش کنید و همین طور با این روش برید جلو. حتی اگه در مراحل شروع کار هستید، می تونید متن اون پادکست یا فیلم رو همراه داشته باشید و ازش کمک بگیرید.

  1. گوش کردن برای تقویت مکالمه زبان!!

هر مکالمه و گفتگویی، دو بخش داره: گفتن و شنیدن. درسته که گوش دادن و صحبت کردن دو مهارت متفاوت هستش ولی برای اینکه یه مکالمه داشته باشید، باید به صحبت های کسی که باهاش حرف می زنید گوش بدید تا بتونید منظورش رو در کنید. در واقع باید اول منظور شخص مقابل رو متوجه بشیم تا بتونیم جوابش رو بدیم. پس گوش کردن، طرف دیگه ی هر مکالمه و گفتگوست.

باید یاد بگیریم خوب گوش بدیم تا بتونیم خوب هم جواب بدیم. شاید بشه گفت یکی از راه های مهم برای تسلط به صحبت کردن، زیاد شنیدن و تمرین کردنه. تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، رادیو، پادکست و مواردی از این قبیل، مهارت شنیداری رو تقویت می کنه و دایره واژگان ما رو هم افزایش میده. همینطور به بهبود تلفظ، دستور زبان و تسلط شما هم کمک می کنه. پس فراموش نکنید که مکالمه فقط صحبت کردن نیست و گوش دادن، پایه و اساس صحبت کردنه!

  1. ثبات قدم و تمرین روزانه برای تقویت مکالمه زبان

توصیه دیگه ای که می تونه به تقویت مکالمه زبانتون کمک کنه، تمرین کردن روزانه است. هر روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه حتما تمرین کنید. اگه بتونید زمان بیشتری صرف کنید که قطعا خیلی بهتره ولی خب حواستون باشه که دیگه حداقل ۱۵ دقیقه در روز رو تمرین کنید. ۱۵ دقیقه زمان در همه حال قابل انجامه حتی وقتی خسته اید یا واقعا مشغولید. با ایجاد این تعهد روزانه در مدت کوتاهی نتایج خیلی خوبی می گیرید.

و در آخر مهم ترین نکته ای که می خوام بگم اینه که راهکارها و روش های متفاوت برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی، فقط در صورتی مفید واقع میشن که اونا رو به کار بگیرید و تا می تونید تمرین کنید. هر کسی می تونه روش و راهکاری منحصر به فرد برای خودش داشته باشه. هیچ روش ۱۰۰ در صد درست یا غلطی وجود نداره. حتی شما می تونید این روش ها یا روش های دیگه رو با هم ترکیب کنید و ازشون استفاده کنید. ولی راه یکی هست و هیچی مثل تمرین کردن باعث تقویت مکالمه زبان انگلیسی نمیشه تا روش یا راهکاری جواب بده. پس تا می تونید تمرین کنید.

گردآورنده: سمیرا قنبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان