دلایل عدم پذیرش و ریجکت مقاله

اگر دانشجو هستید، خصوصاً در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا، بدون شک سر و کار شما با ارسال مقاله برای مجلات معتبر خارجی افتاده است. حتی شاید تجربه عدم پذیرش مقاله یا همان ریجکت مقاله را نیز داشته باشید.
امروزه یک راه عالی برای داشتن رزومه‌ای قابل اعتماد برای دانشجویان این است که حداقل یک مقاله پذیرش شده در ژورنال‌های خارجی معتبر داشته باشند. به همین دلیل بسیاری از افراد زمان و انرژی زیادی را روی تهیه و ارائه مقاله می‌گذارند. متأسفانه درصد بسیاری، در وهله اول با عدم پذیرش مقاله روبرو می‌شوند. زیرا اطلاعات کافی درباره شرایط پذیرش یا دلایل ریجکت شدن مقالات ندارند. در این مطلب قرار است درباره همین دلایل و شرایط صحبت کنیم. اگر قصد ارسال مقاله به یک مجله خارجی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم کمی دست نگه دارید و پس از مطالعه موارد زیر، دست به کار شوید.

 

آشنایی با دلایل عدم پذیرش مقاله در ژورنال

دلایل بسیار زیاد و متنوعی برای رد شدن مقاله در یک مجله وجود دارد که در ادامه با توجه به تجربیات واقعی تیم ترجمه و ویرایش آنلاین متون انگلیسی فوناتیم به بیان مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت:

دلایل عدم پذیرش مقاله در ژورنال‌های معتبر

۱- ژورنال مناسب را انتخاب نکرده‌اید = عدم پذیرش مقاله

یک نکته ساده اما اساسی در رابطه با ارسال مقالات به ژورنال‌های معروف وجود دارد. موضوع مقاله شما باید مورد علاقه آن ژورنال و در حیطه فعالیتش باشد. در غیر اینصورت حتی با وجود کیفیت بالای کار، با عدم پذیرش مقاله مواجه خواهید شد.

۲- مقاله شما مشکلات فنی دارد

مشکلات فنی می‌تواند شامل موارد متنوعی باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم قبل از آغاز کار در این باره تمام اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید تا به راحتی به خاطر یک نقص فنی کوچک با ریجکت مقاله روبرو نشوید. برای مثال یکی از دلایل عدم پذیرش مقاله این است که محتوای ارائه شده توسط. شما در واقع قسمتی از یک مقاله بزرگ‌تر و یا حتی نسخه بسط داده شده یک مقاله مختصرتر است. دقت داشته باشید که موضوع و محتوای مقاله باید منحصر به فرد و کاملاً غیرتکراری باشد. در غیر اینصورت مقاله رد خواهد شد.
همچنین وجود نقص در ساختار مقاله، شکل نمودارها و جداول، تکمیل نبودن با عدم ارائه صحیح رفرنس‌ها، کلمات. کلیدی ناقص یا نامناسب و .. همگی از دلایل رد شدن مقاله محسوب می‌شوند. معمولاً وجود چنین نقایصی باعث می‌شود مقاله شما حتی به دست داور نیز نرسد.

۳- نواقص شیوه پژوهش و تحلیل‌ها = عدم پذیرش مقاله

یکی از علل عدم پذیرش مقاله نقص در داده‌ها، مشاهدات، تحقیقات، آزمایشات و تحلیل‌ها است. کامل نبودن و البته روشن نبودن روند پژوهشی شما و تحلیل‌های نهایی می‌تواند به سادگی. باعث رد شدن مقاله شود، حتی اگر به نتیجه‌گیری مطمئن باشید.

۴- بخش نتیجه‌گیری مقاله قابل استناد و اعتماد نیست

علت رد شدن مقاله می‌تواند نتیجه‌گیری اشتباه و یا غیرمرتبط با روند کار باشد. هنگامی که برای رسیدن به نتیجه از استدلال‌های صحیح و مناسب استفاده نکنید و یا نتیجه مقاله شما بدون. ارائه استدلال‌های روشن در تناقض با مقالات و داده‌های علمی قبلی باشد، باز هم با عدم پذیرش مقاله روبرو خواهید شد.

۵- نگارش مقاله دارای اشتباه است

جالب است بدانید یکی از انواع ریجکت مقاله، وجود اشکالات نگارشی و حتی املائی در متن است. خصوصاً افرادی که لازم است مقاله خود را به زبانی دیگر ترجمه کنند (از جمله ایرانی‌ها که انگلیسی زبان نیستند)، با این مشکل زیاد مواجه می‌شوند. به همین دلیل لازم است ترجمه مقاله به یک مترجم متخصص در این زمینه سپرده شود تا نگارش متن به شکلی روان و اصولی انجام گردد. حتی بهتر است در آخر، کار را برای ویرایش تخصصی یا نیتیو به یک فرد متخصص دیگر نیز ارجاع دهید. کمک گرفتن از گروه‌های ترجمه حرفه‌ای مانند فوناتیم برای برگردان مقاله به زبان انگلیسی، می‌تواند یکی از دلایل ساده اما رایج عدم پذیرش مقاله را به کلی حذف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان