نحوه تعیین نرخ ترجمه کتاب؟

کتاب خوانی یکی از راه های انتقال دانش و اطلاعات است. ترجمه کتاب این امکان را فراهم می کند تا هر شخصی به راحتی بتواند موضوعات مختلف را به زبان مادری خود بخواند و نیازهای علمی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و تجاری خود را برطرف کند. علاوه بر این ترجمه و نشر کتاب به عنوان یک صنعت و تجارت نیز قابل بررسی است و درآمد، اشتغال زایی و سودآوری برای ناشران به همراه دارد. یکی از موضوعات مطرح در این زمینه، نرخ ترجمه کتاب است. اینکه این نرخ به چه صورت محاسبه می شود و چه عواملی بر آن تاثیرگذار است. با ما همراه باشید تا تعدادی از این عوامل را بررسی کنیم.

چرا باید به ما اعتماد کنید؟

خدمات ترجمه کتب ما، با تجربه کار به اکثر زبان ها در دست تیمی متخصص است. به عنوان یک شرکت ترجمه حرفه ای کتاب، تمام پروژه های خود را توسط مترجمان مجرب و ماهر انجام می دهیم. ما همچنین از منابع چندگانه ای برای دستیابی به دقت و کمال در ترجمه استفاده می کنیم. بنابراین اگر به دنبال بهترین خدمات و نرخ ترجمه کتاب هستید در جای مناسب قرار دارید. تمام تلاش ما این است قیمت ترجمه کتاب را منصفانه قرار دهیم و همچنین ترجمه را با دقت بیشتری انجام دهیم تا محتوای اصلی بدون تغییر و به بهترین روش منتقل شود. در این مقاله عوامل تاثیرگذار زیر را که در تعرفه ترجمه کتاب تاثیرگذار هست را بررسی می کنیم.

نرخ ترجمه کتاب
بررسی عوامل تاثیرگذار بر نرخ ترجمه کتاب در ایران

عوامل موثر بر نرخ ترجمه کتاب

  • جفت زبانی در ترجمه کتاب
  • ژانر کتاب مورد نظر
  • مهلت تحویل ترجمه کتاب
  • تخصص مترجم (حرفه ای یا آماتور بودن مترجم)

۱- جفت زبانی در نرخ ترجمه کتاب

همانطور که گفته شد عوامل مختلفی بر نرخ ترجمه کتاب تاثیرگذار است. یکی از آنها زوج زبانی است. اینکه چقدر زبان مبدا و زبان مقصد رایج باشند و مترجمانی در آن حوزه موجود باشند بر هزینه ترجمه کتاب موثر است. مسلما هرچه زوج زبانی رایج تر باشد و تعداد مترجمان آن بیشتر باشد، نرخ ترجمه کتاب پایین تر است. البته به یاد داشته باشید از آنجایی که ترجمه کتاب امری بسیار حساس است شما همیشه بعد از اتمام کار نیاز به یک ویرایش حرفه ای متن دارید.

۲- ژانر کتاب مورد نظر

ژانر کتاب از دیگر عوامل موثر بر نرخ ترجمه کتاب است. نوع نگارش هر کتاب با کتاب دیگر متفاوت است و به میزان ساده نویسی کتاب بستگی دارد. مثلا در ترجمه رمان، برخی رمان ها بسیار نمادین هستند و یا دارای تصاویری هستند که انتقال آنها به زبان دیگر بسیار دشوار است. در بعضی موارد واقعا مترجم در حال نوشتن یک رمان است! همانطور که نویسنده از زبان خودش این کار را کرده است. یک مترجم باهوش و حساس می تواند دستیار اساسی نویسنده باشد.

۳- مهلت تحویل ترجمه

زمان تحویل ترجمه کتاب، بر نرخ آن تاثیرگذار است. و مسلما هرچه کار فوری تر باشد، مبلغ آن بالاتر می رود. البته در بحث سرعت، این موضوع نیز مطرح می شود که مترجم حرفه ای یا آماتور است. زیرا این موضوع بر سرعت و به طبع آن بر نرخ ترجمه کتاب اثر می گذارد.

۴- تخصص مترجم

عامل تاثیرگذار دیگر تخصص مترجم است. که آیا مترجم در زمینه کتاب موردنظر تخصصی دارد یا نیازمند تحقیق و مشاوره است. که به طبع اگر تخصصی در زمینه کتاب مورد نظر نداشته باشد مسلما نیازمند زمان بیشتری است تا بتواند کتاب را ترجمه کند.

در این بین می‌توان به انگیزه مترجم نیز اشاره کرد. که آیا مترجم کار را برای انگیزه و علاقه شخصی خود انجام می دهد یا برای امرار معاش و تامین مخارج و هزینه ها به کار ترجمه مشغول است! که خب مسلما این امر می تواند بر میزان نرخ ترجمه کتاب تاثیر بگذارد.

برای یادگیری مراحل ترجمه کتاب به مقاله ترجمه کتاب مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان