تجارب یک استاد برتر درباره آماده سازی و چاپ مقاله علمی

یک خانم نشسته کنار یک مقاله علمی

در این مقاله در مورد چگونگی انتشار و چاپ مقاله علمی باکیفیت و البته ارتقای سطح نوشتاری مقالاتمان،. چه به عنوان کسی که تازه وارد موسسات عالی و دانشگاهی شده. و یا کسی که سابقا شغل و حرفه آکادمیک و دانشگاهی داره صحبت می کنیم.

 

 آماده سازی و چاپ مقاله علمی

۱- اول نوع ژورنال را انتخاب کنید

اولین توصیه من به شما این است که: قبل از اینکه شروع به نوشتن و چاپ مقاله علمی بکنید،. لازم است به این موضوع فکر کنید که چه نوع ژورنال علمی ای را متناسب با مقاله ای که قصد دارید در آن چاپ شود انتخاب کنید. پس قبل از اینکه شروع به نوشتن مقاله تان بکنید. نسبت به مفاد و محتوا ودر واقع اهداف ژورنال مد نظرتان کسب اطلاع کنید و اطمینان حاصل کنید. مخاطبین شما چه افرادی هستند. البته این موضوعی است گه اغلب افراد آن را رعایت نمی کنند.

معمولا و به طور کلی افراد چه در سطوح بالا و به عنوان حرفه دانشگاهی و یا افرادی که به تازگی وارد مباحث تحقیقاتی شده اند،. در ابتدا مقاله خود را نوشته و به پایان می رسانند و سپس در مورد انتخاب ژورنال مدنظرشان شروع به فکر می کنند.

پس، نکته شماره یک:

  • ژورنال مورد نظرتان رو متناسب با نوع مقاله از قبل انتخاب کنید.
  • زمینه، محتوا و کلیات آن را مورد مطالعه و بررسی قرار دهید.
  • قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، مخاطبین خود را شناسایی کنید.

 

۲- مفهوم دقیق دزدی ادبی را پیش از چاپ مقاله علمی به خوبی درک کنید

دومین توصیه من به شما این است که: این موضوع بسیار مهم است. که مفهوم دقیق دزدی ادبی (Plagiarism) را به خوبی درک کرده باشید. خب، آنچه که به عنوان دزدی ادبی در هنگام چاپ مقاله علمی در موسسات علمی و دانشگاهها تلقی می شود. در واقع چه مفهومی دارد؟

اغلب افراد تصور می کنند که دزدی ادبی بدین معناست. که صرفا چه برداشتی از صحبت ها، نظرات، تزها و مقالات دیگران دارند و گویی که آن ها را به نحوی متعلق به خود می دانند. بسیار خب، این دزدی ادبی است!! حال آنکه مفهوم دزدی ادبی چیزی فراتر از این است. شما می توانید ایده ها و نظرات دیگران را بگیرید، آن ها را دستخوش تغییر قرار دهید. و به نام خود منتشر کنید. و این در واقع معنای دزدی ادبی است.

لذا باید قبل از چاپ مقاله علمی مفهوم دزدی ادبی را درک کنید،. چرا که ژورنال های معتبر و با کیفیت مطالبی رو که سرقت شده اند و یا منبع و محتوای مناسبی ندارند، منتشر نخواهند کرد. پس خودتان را با مفهوم دزدی ادبی آشنا کنید. تا بیاموزید چگونه اعمال و کارهای دیگران را ذکر کرده و آن ها را به نام خودتان ارجاع دهید.

قبل از نوشتن مقالات علمی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

۳- سبک و ساختار یک مقاله علمی و دانشگاهی را درک کنید

توصیه سوم من به شما این است. که: سبک و ساختار یک مقاله علمی و دانشگاهی را برای چاپ مقاله علمی درک کنید. شما می توانید این کار را با خواندن مقالات علمی دیگران، تفکر در مورد سبک نوشتاریشان، عناوینی که بکار می برند. و عملکردی که در بخش های مختلف دارند. – که در هیچ مقاله علمی خاصی وجود ندارد- انجام دهید.

حال اکثر شما می دانید که یک مقاله ی علمی با یک چکیده شروع شده،. با یک معرفی و زمینه سازی ادامه یافته و سپس با مرور و بازبینی دیگر مقالات علمی و ادبی پیش می رود. بنابراین ما یک مقاله علمی و دانشگاهی با یک ساختار کاملا مشخص داریم. که می توانیم از آن استنباط کنیم و آن می تواند کمک قابل توجهی به ما بکند،. منوط به اینکه شما قادر باشید خودتان را با قالب ساختاری آن مقاله علمی خاص وفق دهید. و به اهدافی که در هر بخش آن وجود دارد پی ببرید.

 

۴- استفاده از یک فرهنگ لغات و اصطلاحات مترادفات

چهارمین توصیه من برای نگارش و چاپ مقاله علمی به شما استفاده از یک فرهنگ لغات و اصطلاحات مترادفات (Thesaurus) است. به عنوان بهترین دوست و یاورتان. حال چرا این فرهنگ لغت؟! بسیار خب، این بدان دلیل است که حتی بعضی اوقات افراد بومی هم ممکن است. برای یافتن واژه های مناسب با مشکل مواجه شوند و حتما شما هم جزو آن دسته افرادی هستید. که علاقه چندانی به استفاده از حجم زیادی از ساختارها و لغات تکراری در مقاله خود ندارید. هیچ چیز بدتر و آزاردهنده تر از خواندن یک مقاله شامل انبوه کلمات و عبارات تکراری نیست.

شما باید بتوانید عنصر تنوع را به نوشتار خود بیفزایید. و البته یک روش برای تحقق این موضوع استفاده از فرهنگ لغات مترادف است. حتی نویسندگان در سطوح بالا و حرفه ای هم به این فرهنگ لغت نیاز خواهند داشت. لذا برای استفاده از تزاروس احساس شرم و خجالت نکنید. اگر ویرایش چاپی آن را در اختیار دارید که بسیار عالی است. در غیر این صورت انبوهی از انواع مختلف آن به صورت آنلاین در دسترسان خواهد بود.

 

۵- انسجام و به هم پیوستگی مطالب: یک نکته بسیار کلیدی

پنجمین توصیه من برای نگارش و چاپ مقاله علمی به شما این است. که: انسجام و به هم پیوستگی مطالب یک نکته بسیار کلیدی در ارائه یک مقاله علمی خوب است. بنابر این هنگامی که در حال بحث و تبادل نظر هستید،. باید قادر باشید استدلال های قدرتمند و قابل قبولی بیاورید تا بتوانید مخاطب خود را متقاعد کنید. و برای انجام آن لازم است انسجام و به هم پیوستگی مطالب را در مقاله تان رعایت کنید. بنابراین انسجام اساسا یک روند طبیعی در بطن مقاله شماست.
بسیار خب، نکته دیگری که من دارم برای آن دسته افرادی است. که با آماده کردن یک برگه که حاوی رئوس مطالب و همگام سازی آن هاست، مشکل دارند. در واقع افراد معمولا آنچه را که می خواهند بیان کنند. و یا مطالبی را که می خواهند از طریق نوشتن به آن دست پیدا کنند، فراموش می کنند. این مهم است که شما یک برهان و استدلال داشته باشید.

دلایل و استدلالهایتان را یادداشت کنید

دلایل و مطالب مورد بحثتان را یادداشت کرده و به دو یا سه بخش تقسیم کنید. آن ها را به کنار صفحه مانیتور خود بچسبانید و مرتب به آن ها نگاه بیاندازید. استدلال ها و مباحثی که مد نظرتان هستند باید با هم همخوانی داشته و دارای وجه اشتراک باشند. و همچنین باید در تمام بخش های مقاله تان اجرا شوند،. چرا که این مباحث و مطالب در حقیقت همان چیزهایی هستند که شما بخاطر آن ها مقاله می نویسید.

همانطور که می دانید این یک واقعیت است. که پس از انتشار و چاپ مقاله علمی وقتی فردی مقاله شما را می خواند،. تا زمانی که آن را به انتها برساند باید بتواند آنچه را که شما قصد دارید از طرق مقاله تان بیان کنید، درک کند. من اغلب وقتی مقالاتی را که توسط افراد غیربومی نوشته شده می خوانم،. کاملا متوجه می شوم که آنها نسبت به انسجام و به هم پیوستگی مطالب با مشکل مواجه هستند. خواسته ای که من از آن ها دارم استفاده از “خلاصه نویسی مباحث کلی و رئوس مطالب” خیلی قبل تر از چاپ مقاله علمی است.

 

۶- تکنیک خلاصه نویسی مطالب در چاپ مقاله علمی

حال شما می توانید قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید از تکنیک “خلاصه نویسی مطالب” کمک بگیرید و به نوعی در مورد آنچه قرار است در هر بخش از مقاله تان ارائه دهید، فکر کنید. فقط کافی ست که عناوین، نوشته ها و بازبینی مطالب و اصول و قواعد را یادداشت کنید، و شاید هم لازم باشد که نکات کلیدی را نشانه گذاری کنید. در واقع شما در تلاش هستید که مخاطبین خودتان را نسبت به پذیرش یک موضوع خاص متقاعد کنید.

لذا از بیان استدلال ها و مباحث اصلیتان غافل نشوید، آن ها را روی یک برگه یادداشت کنید و به کنار صفحه ی مانیتورتان و یا جایی که در طی روز جلوی چشمتان باشید بچسبانید و همچنان که آن ها را روی برگه تان می نویسید، به آن ها نگاه کنید و این کار را مرتبا تکرار کنید. آن ها استدلال ها و مباحث اصلی مورد نظر شما هستند.

استفاده از ساختارهای زیبای نگارشی

اکثر اوقات وقتی شما یک مقاله علمی را که به سبکی عالی نوشته شده می خوانید به خوبی متوجه خواهید شد که نویسنده ی آن چه ساختارها و اصطلاحات زیبایی را در مقاله ی خود بکار برده است. پس چرا ما از آن ها بهره نبریم!! شما ساختارها و عبارات زیبا و جالبی را در اختیار دارید که می توانند در نوشتار شما مورد استفاده قرار بگیرند.

نسبت به اینکه از این گونه ساختارها استفاده کنید ترسی در خود راه ندهید و به آن ها توجه داشته باشید. آن ها را یک گوشه و کناری برای مثال روی یک تکه کاغذ یادداشت کنیدو روی دیوار یا کنار صفحه مانیتورتان بچسبانید و همزمان که در حال نوشتن مقاله تان هستید این عبارات و اصطلاحات زیبا را هم در مقاله تان بگنجانید.

این عبارات می توانند در رابطه با یک ایده و نظر ویا به منظور شفاف سازی مفهوم آن باشند. این ساختاری است که دربسیاری از متون دانشگاهی نوشته های علمی مورد استفاده قرار می گیرد و شما احتمالا قادر خواهید بود که به روش های مختلف از آن در نوشتار خود استفاده کنید.

 

۷- از متخصصان کمک بگیرید

توصیه بعدی من به شما این است که: هنگامی که پیش نویس نهایی مقاله تان را آماده کردید و قبل از اینکه بخواهید آن را به یک ژورنال ارائه دهید، از یک سری افراد به عنوان کسانی که با موضوع تحقیق شما آشنایی دارند و یا افرادی که در نوشتن مقالات علمی دارای تجربه بالایی هستند بخواهید مقاله تان را از ابتدا تا انتها بخوانند و برداشت و نتیجه گیری خود را در اختیارتان قرار بدهند.

بازخوردی که آن ها ارائه می دهند می تواند در مورد اشتباهات تایپی و یا گرامریتان، و یا در رابطه با عبارات و اصطلاحات، خود مباحث اصلی و کلیات، به هم پیوستگی آن ها و یا طرز ارائه اطلاعات باشد. لذا نسبت به نوع بازخوردی که قرار است از فرد مورد نظرتان دریافت کنید توجه خاصی داشته باشید و حتما سعی کنید از افرادی کمک بگیرید که کاملا با موضوع مقاله شما آشنا باشند و همچنین تسلط کافی برچگونگی نوشتن مقاله برای یک ژورنال را داشته باشند.

استفاده از متخصصان برای نگارش و ویرایش مقاله پژوهشی

۸- حتما قبل از چاپ مقاله علمی از یک ویراستار استفاده کنید

توصیه پایانی من به شما این است که: هنگامی که پیش نویس نهایی خود را نوشتید و به فردی هم برای بازبینی نشان دادید، این مطلب را در نظر بگیرید که میخواهید مقاله تان را برای ویرایش ادبی انگلیسی به یک ویرایشگر حرفه ای بیرونی بسپارید. البته که این کار برای شما هزینه خواهد داشت. اما همانطور که می دانید در حال حاضر موسسات عالی و دانشگاهها جنبه رقابتی پیدا کرده اند و اگر شما واقعا قصد دارید مقاله تان را در یک ژورنال معتبر و خوب به چاپ برسد باید به این موضوع به دید یک سرمایه گذاری و چه بسا یک سرمایه گذاری برای شغل و حرفه آینده تان نگاه کنید.

بسیاری از مردم تصور می کنند که کمک گرفتن از یک فرد ویرایشگر حرفه ای کاری ست که تنها افراد غیربومی انجام می دهند، حال آنکه این موضوع از حقیقت به دور است. در واقع اغلب دانشگاهها، دانشجویان خود را تحت حمایت (مالی) خود قرار می دهند، دانشجویانی که اکثر آن ها افراد بومی انگلیسی زبان هستند و برای آنکه یک ویرایشگر حرفه ای از بیرون مقالات آن ها را مورد بررسی و بازبینی قرار دهد، بودجه و وجوهی را درنظر می گیرند.

افراد بومی انگلیسی هم مشکل دارند!!

پس به خاطر داشته باشید که حتی افراد بومی انگلیسی زبان هم هنگام نوشتن مقالات علمی و دانشگاهی با مشکل مواجه هستند و با آن دست و پنجه نرم می کنند. فکر می کنم برایتان قابل توجه باشد که بدانید من بسیاری از افراد بومی انگلیسی زبان را می شناسم قادر نیستند استدلال ها و مباحث مورد نظرشان را در کنارهم قرار بدهند و همچنین نمی دانند چگونه و به چه طریقی ساختار ارائه ی یک مقاله علمی را مشخص کنند. آن ها درگیر موارد فوق می شوند و معمولا به دنبال کمک گرفتن از اطرافیان خود هستند.

لذا من تصور نمی کنم استفاده از یک فرد ویرایشگر حرفه ای و متخصص کاری باشد که تنها افراد غیر بومی انجام دهند. اگر شما در طرز نوشتار خود و اشتباهات تایپی و گرامریتان با مشکل مواجهید، این مسئله تا حدودی کاملا طبیعی است. هرجا که ما با نوع بشر سر و کار داریم خطاهای انسانی هم وجود خواهد داشت. بله، همینطور است! اما برخی از افراد نسبت به دیگران با مشکلات و موانع بیشتری مواجه هستند. بنابراین استفاده از خدمات ویرایشی تخصصی که در بیرون ارائه می شود را از یاد نبرید و به آن به دید یک سرمایه گذاری برای خودتان و آینده شغلیتان نگاه کنید.

 

۹- کار نیکو کردن از پرکردن است

و در خاتمه مایلم که صحبت هایم را با یک مطلب کلیشه ای و درعین حال کاملا صحیح به پایان برسانم: “PRACTICE MAKE PERFECT” تمرین کردن به شما کمک می کند که نواقصتان را برطرف کنید (کار نیکو کردن از پرکردن است). اجازه ندهید که ترس از نوشتن مقالات علمی شما را از نوشتن باز بدارد. فقط کافی است که شروع کنید و دست به قلم شوید.

به ترجمه مقالات علمی در رشته خودتان بپردازید تا دانش زبان خارجی شما در این زمینه رشد کند. بهتر است که با نوشتن شروع کنید و از نکاتی که دراین پست ارائه داده ام پیروی کنید. من اطمینان دارم که شما پیشرفت خوبی خواهید داشت. اگرسوالات بیشتری دارید که میخواهید در مورد آن ها فایل ویدئویی بسازم، در زیر همین پست پرسش و پاسخ دارم که می توانید به آن مراجعه کنید و سوالات خودتان را آنجا مطرح کنید.

از سوال پرسیدن احساس شرم نکنید. بهتراست که اعتماد به نفس داشته باشید و سوالات خودتان را مطرح کنید. هیچ کسی نیست که نسبت به همه چیز آگاهی داشته باشد و این کاملا طبیعی و مشهود است. سوالات خودتان را بپرسید و من بیش از پیش خوشحال می شوم اگر که بتوانم به شما کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان