اهمیت یادگیری دستور زبان

دستور زبان یا همان گرامر یک نیروی نامرئی است که ما را در کنار هم قرار دادن کلمات در جملات راهنمایی می کند. هر فردی که با استفاده از یک زبان خاص ارتباط برقرار می کند، آگاهانه یا ناخودآگاه از دستور آن زبان آگاه می شود و به اهمیت یادگیری دستور زبان روز به روز بیشتر پی میبرد. من در این زمینه می خواهم به مثال جالب و شگفت‌انگیزی اشاره کنم که درک بهتری ازین مقوله داشته باشید: نویسنده‌ای تشبیه زیبایی ارائه کرده است تا اهمیت یادگیری دستور زبان را نشان دهد.

«دو راننده ماشین را تصور کنید. راننده اول فقط رانندگی می داند و هیچ چیز در مورد کارکرد موتور نمی داند. هر وقت مشکلی با ماشین آلات پیش می آید، احساس درماندگی می کند. راننده دوم رانندگی را بلد است و همچنین کار ماشین را درک می کند. کسی که دستور زبان می داند مانند این راننده دوم است. در صورتی که در صحت امری شک کند، علم ساختار زبان به کمک او می اید». بنابراین، برای صحبت واضح تر و موثرتر باید دستور زبان را مطالعه کنیم. برای شخصی که دانش ناخودآگاه دستور زبان دارد، ممکن است برای استفاده از زبان ساده کافی باشد. اما افرادی که می‌خواهند به شیوه‌ای هنری با ساختارهای کاملاً مشخص ارتباط برقرار کنند، باید به دنبال عمق درک و مهارت بیشتری باشند که مطالعه اهمیت یادگیری دستور زبان ارائه می‌دهد.

 

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی

در این عصر جهانی شدن برای بسیاری از مردم از نسل قدیمی تا نسل جوان، اهمیت یادگیری دستور زبان امری بدیهی است و همچنین انگلیسی یک زبان شناخته شده می باشد که باعث تغییرات زیادی در زندگی نسل جوان شده است. یکی از این دلایل می توان استفاده از تکنولوژی و رسانه های اجتماعی نام برد. بنابراین در حال حاضر اهمیت یادگیری زبان انگلیسی در زندگی روزمره، از آموزش و کسب و کار گرفته تا تکنولوژی و فناوری بسیار چشمگیر است. اگر در یادگیری زبان انگلیسی بتوان از روش ها موثری استفاده کرد، در نهایت خروجی استفاده از آن نیز به خوبی قابل مشاهده خواهد بود.

یادگیری دستور زبان

اصلا دستور زبان چیست؟

دستور زبان انگلیسی به مجموعه قوانین و مقرراتی اطلاق می‌گردد که بین کلمات، جمله‌ها، گروه‌ها و شبه‌جمله‌های این زبان حاکم است. به عنوان مثال طبقه‌بندی واژه‌ها به اسم، فعل، ضمیر، مفعول، فاعل، حرف اضافه، قید، وند و غیره جزء دستور زبان محسوب می‌گردد. در این مقاله ما قصد داریم یک سری از روشهای بهینه و مزایای یادگیری دستور زبان را مورد بررسی قرار دهیم تا شاید با استفاده از ان بتوانید درک بهتری از دستور زبان داشته باشید.

 

۱. افزایش اعتماد به نفس و قابل فهم بودن جملات حین مکالمه با خارجی ها

یادگیری دستور زبان باعث می شود روان، سلیس و با اعتماد به نفس صحبت کنید و جملاتی که به کار می برید برای بومیان آن زبان گنگ و نامفهوم نباشد. ما گرامر را برای برقراری بهتر ارتباط با دیگران یاد می گیریم. پس برای یادگیری دستور زبان سعی کنید در مکالمات و بحث ها شرکت کنید. یکی از این راه ها شرکت در کلاس های بحث آزاد است. این کار به یادگیری، تمرین و تثبیت آن چه از گرامر یاد گرفته اید کمک می کند.اگر شرایط شرکت در کلاس ها را ندارید می توانید با یک دوست و یا حتی با آینه صحبت کنید و یا صدایتان را ضبط کنید و نقش ایفا کنید.

۲. در مورد موضوعات مختلف بنویسید:

دستور زبان نوشتاری رسمی تر است و بهترین راه برای تقویت آن، نوشتن و مطالعه ی متون مختلف است.همچنین برای تسلط بیشتر بر یادگیری دستور زبان می توانید در مورد موضوعات مختلف بنویسید یا روزانه خاطره ها و اتفاقاتی که برایتان افتاده را به زبان انگلیسی یادداشت کنید.

 

۳. از کتاب های گرامر استفاده کنید:

بعد از پیشرفت در مکالمه و نوشتن متون مختلف، متوجه یکسری اشکالات گرامری می شویم. امکان دارد سوالاتی در مورد ساختار جملات برای زبان آموز پیش آید.در این صورت می توان با مراجعه به کتاب های گرامر، این اشکالات را برطرف کرد و در یادگیری دستور زبان پیشرفت چشم گیری داشت!

 

۴. در کلاس های اموزش زبان انگلیسی شرکت کنید:

امروزه با شرکت در کلاس های انلاین یا حضوری یادگیری دستور زبان و تمرین روزانه‌ی انگلیسی تا حد زیادی قادر خواهید بود که قواعد گرامری یا همان دستور زبان را بدون تفکر درباره‌ی آن به کار ببندید. در این کلاس ها بر اساس برخی از جداول، در هر درس حداقل یک قاعده‌ی دستوری را می‌آموزید. مثال‌های بسیاری را درباره‌ی مطالب گرامری جدید در ویدئوها خواهید شنید. اما در عین حال و طی مکالمه مثال‌هایی از قواعدی که در گذشته فراگرفته‌اید، خواهید شنید و میتوانید به راحتی ان هارا در مکالماتتان به کار بگیرید.

 

۵. یادگیری دستور زبان بر کیفیت ترجمه مترجمان تاثیر به سزایی دارد

اگر متن ترجمه شده فاقد نکات گرامری و دستوری باشد مخاطبان انگلیسی زبان متن را به درستی درک نخواهند کرد. همین امر سبب می شود تا نویسنده متن نتواند با مخاطبان خود ارتباط درستی را برقرار کند. بنابراین استفاده از نکات دستوری و گرامری صحیح در ترجمه فارسی به انگلیسی و همینطور انگلیسی به فارسی اهمیت بسیار زیادی دارد.با یادگیری دستور زبان شما میتوانید سرعت ترجمه خود را نیز بالا ببرید و دیگر نیازی به چک کردن زمان درست افعال با توجه به منبع خاصی ندارید و علاوه بر سرعت،کیفیت ترجمه شما نیز بالاتر می رود.

۶. برای یادگیری دستور زبان ویدیو تماشا کنید

هرچقدر بیشتر در معرض زبان قرار بگیرید ساختارها و جملات برایتان ساده تر و روان تر می شود و به راحتی می توانید در موقعیت مشابه ساختار و گرامر صحیح را به کار ببرید.اکثر زبان اموزان میگویند با تماشای فیلم های زبان اصلی و حتی فیلم هایی که زیرنویس انها نیز انگلیسی میباشد،توانسته اند راحت تر بر موضوع یادگیری دستور زبان تمرکز و تسلط داشته باشند.

 

نتیجه گیری

با اینکه یادگیری دستور زبان در بسیاری از موارد ترسناک به نظر می‌رسد، یادگیری و استفاده از آن بسیار مهم و ضروری است. اکثر اوقات اشتباه کردن بهترین راه یادگیری است. اگر نسبت به آموزش و یادگیری تعهد دارید، گرامر می‌تواند یکی از مباحث سرگرم کننده و هیجان انگیز در آموزش باشد. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که تمرکز بیشتری بر درک مطلب، داده­‌های ورودی واقعی، و خو گرفتن به زبان انگلیسی داشته باشید و در کنار آن به اندازه بسیار بسیار کمی هم به “الگو” های گرامری توجه داشته باشید. با این روش، گرامر انگلیسی به‌طور ناخودآگاه و طبیعی جای خودش را در ذهن شما پیدا می‌کند و در آن نقش می­ بندد.

پیشنهاد میدم حتما دوره آموزش رایگان گرامر زبان انگلیسی را همین الان ببینید!

4 دیدگاه در اهمیت یادگیری دستور زبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان