۱۰ حقیقت جالب درباره زبان آلمانی

حقایق جالب درباره زبان آلمانی

زبان آلمانی یکی از پرکاربردترین زبان های دنیاست که به خاص بودن معروف است. در واقع این صفت تا حدی درست است؛ چرا که حقیقت های جالبی درباره زبان آلمانی وجود دارند که در زبان های پرکاربرد دیگر وجود ندارند. با اینهمه روزانه بر تعداد علاقه مندان به این زبان افزوده می شود، شاید دلیل ان نیز همین حقیقت های جالب و نیز کامل تر بودن آن نسبت به بسیاری از زبان های دیگر باشد. اکنون به بررسی چند حقیقت جالب درباره زبان آلمانی میپردازیم.

 

  1. زبان آلمانی پرکاربردترین زبان در اتحادیه اروپا

اولین حقیقت جالب درباره زبان آلمانی تعداد سخنوران زبان آلمانی ست. زبان آلمانی در اتحادیه اروپا حتی از زبان انگلیسی نیز سخنوران بیشتری دارد. جالب است بدانید زبان آلمانی یکی از ۱۰ زبان رایج در دنیاست و به همین دلیل در سال ۲۰۰۶ در رکوردهای گینس ثبت شده است. این زبان در آلمان (Germany)، اتریش (Austria) سوئیس (Switzerland)، لیختن اشتاین (Liechtenstein)، بخشهایی از بلژیک (Belgium) ، لوکزامبورگ (Luxembourg)، شرق فرانسه (France) و شمال ایتالیا (Italy) بیش از ۱۳۰ میلیون سخنور دارد. علاوه بر آن زبان آلمانی در خارج از کشورهای فوق نیز یکی از پرطرفدارترین زبان هاست.

حقایق جالب درباره زبان آلمانی

  1. زبان آلمانی زبان رسمی ایالات متحده آمریکا. واقعیت یا شایعه؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نزدیک به ۲۰۰ سال پیش زبان آلمانی تنها یک قدم تا رسمیت در ایالات متحده آمریکا فاصله داشته. ماجرای این شایعه در سال ۱۹۷۴ شروع شد، زمانیکه مهاجران آلمانی تقاضای ترجمه آلمانی متون قانونی را به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه دادند؛ اما این درخواست رد شد. سالها بعد در سال ۱۸۲۸ برای اینکه زبان آلمانی دومین زبان رسمی ایالات متحده شود رای گیری انجام شد؛ اما این مسئله تنها با اختلاف یک رای (۴۲ به ۴۱)منتفی شد و گویا این رای سرنوشت ساز از طرف رئیس پارلمان آلمان، مولنبرگ بوده؛ به همین دلیل این شایعه به افسانه مولنبرگ (Mühlenberg-Legende) معروف است.

 

  1. زبان آلمانی استاندارد (Standarddeutsch/ Hochdeutsch)

سومین حقیقت جالب درباره زبان آلمانی مربوط به سوالی است که بسیاری از زبان آموزان میپرسند: Hochdeutsch چیست؟ دو اصطلاح Standarddeutsch و  Hochdeutsch معادل هم و تعریف کننده زبان آلمانی ای هستند که در واقع یک زبان اختراعی و ترکیبی از آلمانی میانه و آلمانی فوقانی است و در موسسات معتبر توسط مدرسان واجد شرایط تدریس می شود. جالب است بدانید هیچ آلمانی زبانی درواقع Hochdeutsch صحبت نمیکند.

 

  1. سه جنس اسامی در زبان آلمانی: حقیقت جالب درباره زبان آلمانی

در بسیاری از زبان هایی که در آنها جنس اسامی مطرح است، اسامی تنها به دو دسته ی مونث و مذکر تقسیم می شوند؛ ولی در زبان آلمانی اسامی علاوه بر مونث یا مذکر می توانند خنثی نیز باشند. بیشتر گرامر زبان آلمانی برپایه ی جنس اسامی بنا شده است؛ یعنی به کاربردن درست گرامر وابسته به شناختن درست جنس اسامی است.

 

  1. شروع نوشتن اسامی با حرف بزرگ

دیگر حقیقت جالب درباره زبان آلمانی این است که اسامی زبان آلمانی در هرجای جمله که قرارگیرند با حرف بزرگ نوشته می شوند و این مساله تنها محدود به اسامی خاص نیست. علاوه بر اسامی جملات نیز مانند زبان انگلیسی با حرف بزرگ شروع می شوند.

 

  1. حرف خاص زبان آلمانی

ششمین حقیقت جالب درباره زبان آلمانی اینست که حروف الفبا در زبان آلمانی همان حروف الفبا در لاتین هستند؛ اما یک حرف وجود دارد که جزو حروف لاتین نیست: ß (Es-Zett) . در واقع ß از ترکیب “ss” تشکیل شده و هرگز در ابتدای کلمه نمی آید. برخی کلمات در گذشته ای نه چندان دور با ß نوشته می شدند ولی در نگارش جدید زبان آلمانی به نوشتار با ss تغییر پیدا کرده اند.

 

  1. حقیقت جالب درباره زبان آلمانی: واژه ای در زبان آلمانی به طول یک خط

زبان آلمانی زبان ساخت واژه است. به همین دلیل در این زبان میتوان واژگان مشتق-مرکب طولانی ای ساخت. طولانی ترین واژه در زبان آلمانی واژه ای حقوقی، ۶۷ حرفی و به طول یک خط است. واژه ای که همه را شگفت زده می کند:

Grundstücksverkehrsgenehmigungszuständigkeitsübertragungsverordnung

یک راه ساده برای فهم و یادگیری واژگان طولانی زبان آلمانی تقسیم کردن واژه به اجزا و واژگان کوچکتر است. برای این کار می توانیم از واژه نامه کمک بگیریم و در مواقعی که کار ما با زبان آلمانی زیاد است بهتر است ساخت و تجزیه واژه بلد باشیم.

 

  1. واژگان بی نهایت زبان آلمانی

زبان آلمانی دارای خاصیت عجیبی در واژه سازی است و میتواند مفاهیم مختلف و مفصل را با واژه سازی در یک واژه به بند بکشد. به همین دلیل نیز این زبان دارای گنجینه واژگان غنی ای ست. که تعداد واژگان آن تقریبا ۵.۳ میلیون و روزانه درحال افزایش است؛. یعنی تقریبا ۸ برابر واژگان زبان انگلیسی. اگرچه تعداد این واژگان در زبان روزمره بسیار کمتر از این تعداد است: حدود ۱۲۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰. واژه نامه مرجع دودن در هر بروزرسانی فهرست واژگان خود، تعدادی از واژگانی که ساخته و به دفعات تکرار شده اند. را در این لیست ثبت می کند.

 

  1. دوستان دروغین؟!

و البته درباره این حقیقت جالب زبان آلمانی باید گفت که زبان آلمانی و زبان انگلیسی بی نهایت به هم شباهت دارند. مثلا برخی واژگان هستند که در هر دو زبان یکسان اند. Kindergarten به معنای مهدکودک یا کودکستان. اما برخی واژگان در زبان آلمانی و انگلیسی همانند هم نوشته می شوند ولی معنای متفاوت دارند. مثلا kind در زبان آلمانی به معنای «کودک» است اما در زبان انگلیسی به معنای «مهربان». به این واژگان که می توانند به راحتی انسان را گول بزنند «دوستان دروغین» می گویند.

 

  1. و آخرین حقیقت جالب درباره زبان آلمانی: فارسی و آلمانی فرزندان یک خانواده

شگفت زده می شوید اگر بدانید. زبان های فارسی و آلمانی که در ظاهر هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند،. ولی هردو عضوی از خانواده زبان های هندواروپایی هستند و یک نیای مشترک دارند. همه این حقایق زبان آلمانی را جذاب و خاص می کنند. و باعث می شوند همواره انسان های بیشتری به این زبان علاقه مند شوند و آن را بیاموزند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان